کمپرسور صنعتی Oil Free

کمپرسور هوای فشرده Oil Free در توان های نسبتا کم تا متوسط به صورت واتر اینجکت طراحی و ساخته می شوند که کارکرد آنها دقیقا ماننده کمپرسور اسکرو روغنی می باشد، با این تفاوت در کمپرسور هوا بدون روغن که به جای روغن آب به درون محفظه تراکم تزریق می گردد. در توان های بالا تر از 50 کیلووات، طراحی کمپرسور اسکرو اویل فری به گونه ای است که روغن فقط در قسمت هوزینگ و داخل چرخ دنده ها و بیرینگ ها وجود دارد و روتور ها با تلرانس بسیار کم در کنار یکدیگر دوران می کنند و معمولا به دلیل وجود حرارت بسیار بالا، اسکرو ها از جنس پلی سرامیک می باشند.

کمپرسور هوا بدون روغن با توجه به فشار کاری مورد نیاز به دو شکل کمپرسور اسکرو بدون روغن یک مرحله ای و کمپرسور اسکرو بدون روغن 2 مرحله ای ساخته می شوند که در سری 2 مرحله ای هوای فشرده ابتدا در هوا ساز کم فشار به میزان 35% فشرده سازی می شود و پس از خنک کاری اولیه در اینتر کولر به واحد هواساز فشار بالا وارد می شود و تا میزان مورد نظر فشرده سازی شده و بعد از خنک کاری در افتر کولر از کمپرسور خارج می گردد.

مکانیزم انتقال قدرت در کمپرسور اسکرو (کمپرسور Oil Free) توسط چرخ دنده هایی که بیرون از محفظه تراکم قرار دارد تامین می گردد و ساختار آن به شکلی است که روتور ها با همدیگر و پوسته تماس پیدا نمی کنند به همین دلیل در این کمپرسور ها نیازی به روغن وجود ندارد ولی به علت عدم تماس مایع خنک کننده و روانکار در این کمپرسور ها استهلاک بسیار بالایی وجود دارد.

راهکاری کم هزینه تر برای صنایعی که به هوای فشرده کاملا پاک احتیاج دارند:
به دلیل حساسیت وجود ذرات روغن در هوای فشرده و همچنین استهلاک بالای به وجود آمده در کمپرسورهای اویل فری، پیشنهاد ما نصب مجموعه میکروفیلتر در خروجی کمپرسورهای روغنی است که این کار هم هزینه های اولیه خرید کمپرسور و هم هزینه تعمیر و نگهداری را به شدت پایین می آورد.

در این دستگاه پس از میکرو فیلترهای اولیه و ثانویه، از کاتالیست کربن اکتیو برای جذب و تجزیه هیدروکربن ها استفاده می شود و کمپرسور ذکر شده در ظرفیت های 1000 تا 50000 لیتر بر دقیقه و محدوده فشاری تا 40 بار قابل ارائه به صنایع می باشد.

کمپرسور سانتریفوژ

کمپرسور گریز از مرکز که با نام توربو نیز خوانده می‌شود، با استفاده از افزایش انرژی جنبشی گاز خنک مبرد، به کمک پره‌های دوار، فشار و دمای گاز را بالا می‌برد. گاز به داخل محفظه مکیده شده و پره، گاز را مجبور به چرخش با سرعت بالا می‌کند. در نهایت گازی که بیشترین سرعت را دارد از یک دیفیوزر عبور کرده و در آن حجم گاز افزایش و سرعتش کاسته می‌شود.

در این فرآیند انرژی جنبشی گاز در فشار پایین و سرعت بالا، به سرعت پایین و فشار بالا مبدل می‌شود. با افزایش سرعت دورانی پره، فشار نهایی نیز افزایش می‌یابد. بر خلاف کمپرسور پیستونی، که در هر سیکل سه حالت مکش و تراکم و تخلیه یکی پس از دیگری رخ می‌دهد، در کمپرسور گریز از مرکز، تمام این فرآیندها به طور همزمان و مداوم رخ می‌دهد.

کمپرسور اسکرو Oil Inject

کارکرد کمپرسور اسکرو اینگونه است که هوا یا گاز بوسیله روتورهایی که در درون سیلندر هست به جریان می افتد .

روتورهای کمپرسور اسکرو مثل پیچ های چند راهه ای بوده که به شکل نر و ماده در داخل یکدیگر می چرخند و با حرکت خود گاز یا هوا را به طرف جلو می برند .

که در نهایت موجب بوجود آمدن خلا و ورود مداوم گاز به داخل کمپرسور می شود و با کمتر شدن فاصله بین ملکول های گاز موجب افزایش فشار آن می شوند.

فاصله بین روتورها و بدنه بایستی ناچیز باشد چونکه اگر فاصله زیاد باشد باعث نشتی درونی می شود که در نهایت باعث کمتر شدن کارایی و عملکرد کمپرسور  می شود و از طرف دیگر میزان حرارت زیاد می شود .

هوای محیط اطراف به درون کمپرسور کشیده می شود و در آنجا بین چرخنده ( روتورها) و پوسته به دام می افتد و در برخورد با نر و مادگی روتورها با همدیگه هوا در طول کمپرسور پیش رفته و آرام آرام حجمش کاهش پیدا می کند و از دستگاه بیرون می رود به طور کلی و خلاصه در یک جمله می توان گفت هوا محیط وارد کمپرسور اسکرو می شود و متراکم شده و در آخر از دستگاه بیرون می رود.

فهرست